De ce facem asta? Probabil, cel putin in parte, pentru ca supermarketurile sunt o zona cu un marketing planificat meticulos si investesc milioane pentru a gasi modalitatea de a ne face sa cumparam mai mult.

Strategii complicate de preturi

Tuturor ne place sa ne tocmim, astfel incat creierul nostru ne face sa simtim o anumita placere in fata posibilitatii unei oferte speciale. Dar, platim intr-adevar cel mai bun pret?

Iei trei si platesti doua…In acest caz mecanismul este simplu si, cu siguranta, uneori cadem in capcana. Daca doua prajituri costa patru pesos, dolari, euro sau alta moneda, impreuna, separat costa 2 fiecare, nu este tocmeala, este aritmetica. Dar daca pretul individual este 3, este o oferta speciala, doar daca…

Variatii de gramaj: este bine sa fim atenti la cantitate cand cumparam. Daca cele doua prajituri ale noastre sunt mai mici, va trebui sa adunam si sa scadem.  Dar in anumite situatii este mai greu sa compari, pentru ca unele produse au greutatea in kilograme, altele in grame, in uncii etc.  Majoritatea consumatorilor stiu doar pretul pentru 20 de produse de baza, cunoscute drept “articole cu valoare cunoscuta” (KVI – sigla in engleza). Adesea, aceste KVI se vand in pierdere, care este compensata insa de marja de profit de la alte produse.

Simturile in supermarket

Cum ne sunt manipulate simturile pentru a ne determina sa cumparam mai mult?

Simtul olfactiv

Este puternic legat de memorie, ceea ce il transforma intr-o unealta foarte puternica pentru marketing. In supermarketuri, mirosurile evoca amintiri placute si asta determina cumparaturi impulsive.

Aroma painii proaspat scoase din cuptor ar putea sa reaminteasca de brutaria din copilarie sau de o vacanta in Franta si fara sa isi dea seama cumparatorul ia sase cornuri.

Sunt investigatii care demonstreaza ca, atunci cand unor persoane li s-au aratat reclame la mancare acestea au spus ca si-au imaginat cum miroase, au vrut si au mancat mai mult din produsele promovate.

Sunetul

Ce muzica ati auzit ultima data cand ati fost la un supermarket? Probabil nu va aduceti aminte, dar ar putea sa va fi influentat comportamentul. Muzica lenta ii face pe cumparatori sa ramana mai mult timp in anumite locuri, iar acest fapt este in favoarea supermarketurilor.

Unele supermarketuri folosesc pardoseala din bucati mai mici la etajul cu articole mai scumpe, pentru a da impresia ca te misti mai repede: cand sunetul rotilor caruciorului de cumparaturi se accelereaza, instinctiv reduci viteza.

Si muzica influenteaza modul in care se fac cumparaturile. Sunt studii care demonstreaza ca atunci cand se asculta muzica clasica intr-un magazin de vinuri, lumea are tendinta de a cumpara sticle mai scumpe si cand este o melodie franceza sau germana se cumpara vinuri cu originea in aceste tari.

Gust

In principiu, tuturor ne place sa mancam fara sa platim: cercetarile demonstreaza ca minim 75% dintre cumparatori accepta mostre gratuite, atunci cand le sunt oferite. Si companiilor le place sa le ofere, pentru ca astfel pot sa-si creasca semnificativ vanzarile.

De ce sunt atat de eficiente? Este posibil sa actioneze la nivel de subconstient, trezind instinctul nostru ferm de reciprocitate. Cu alte cuvinte, simtim nevoia de a-i da ceva persoanei surazatoare care ne da sa mancam gratis. De asemenea, mostrele gratuite ne pot trezi apetitul: o bucatica de ciocolata ne poate reaminti cat este de gustoasa si ne face sa cumparam o ciocolata intreaga.

Vazul

Supermarketurile sunt un adevarat banchet pentru ochi, cu alimente colorate si promotii peste tot.  Produse de o calitate ridicata sunt pozitionate la nivelul ochilor, si nu numai ai adultilor: cerealele pentru copii mai mici se afla pe rafturile de jos.

Sunt studii care demonstreaza ca daca cineva are contact vizual cu un personaj de pe cutia de cereale este mai probabil sa fie atras de acea marca si sa o prefere.

Trucuri pentru a ne proteja

Daca nu planifici, esuezi. Pentru urmatoarea vizita la supermarket, cumparatorul trebuie sa tina cont de cateva sfaturi care sa il ajute sa cumpere doar ce isi doreste.

1. Daca intra in supermarket pentru a cumpara doar cateva lucruri esentiale, nu este necesar caruciorul de cumparaturi. Studiile au aratat ca exista o conexiune intre dimensiunea acestuia si cantitatea de cumparaturi.  De aceea, este mai bine sa fie folosit cosul sau chiar propriile maini: este putin probabil ca un cumparator sa vrea sa cumpere o punga de cinci kilograme de orez, care este la oferta, daca va trebui sa o care singur.

2. Se face o lista de cumparaturi si se respecta

3. Se fixeaza in minte un buget

4. Se merge la cumparaturi doar cu bani cash

5. Nu se merge la cumparaturi flamand

6. Se fac cumparaturi online.